Prawie połowa internautów w Polsce chce otrzymywać rachunki elektroniczne.

26-10-2011

Aż 45 proc. Polaków używających Internetu deklaruje, że chętnie korzystałoby z elektronicznych form dostarczania rachunków za telefon czy kablówkę - wynika z raportu „F-inbox.pl” przygotowanego przez firmę badawczą Ipsos i agencję Think Kong. 

Mimo stosunkowo dużej gotowości Polaków korzystających z Internetu do przejścia na elektroniczne formy rachunków za popularne usługi, nadal aż 89 procent faktur przychodzi do odbiorców indywidualnych w formie papierowej. Jednocześnie stosunkowo niewiele firm podejmuje działania skłaniające klientów do rezygnacji z otrzymywania drukowanych faktur.

Najczęściej do rozliczeń elektronicznych przekonują Polaków firmy telekomunikacyjne – komentuje Nobert Kilen z agencji interaktywnej Think Kong, współautor raportu – Inne branże są mniej aktywne i w rezultacie tylko 15% Polaków przyznaje, że ostatnio spotkało się takimi propozycjami.

Do zalet otrzymywania rachunków w formie elektronicznej, zwolennicy takich rozwiązań zaliczają przede wszystkich wygodę. Taki argument wskazuje aż 66 proc. osób, które chętnie płaciłyby za usługi na podstawie elektronicznych obrazów faktur. Następne wskazywane atrybuty e-rozliczeń to np. łatwe dokonywanie płatności (25 proc. wskazań), możliwość prostego uzyskania informacji o otrzymanym rachunku (22 proc.), gromadzenia wszystkich rachunków w jednym miejscu, a także szybszego niż w przypadku tradycyjnych metod dostarczania dokonywania płatności (po 18 proc.). Jedynie 6 proc. respondentów wskazało jako zaletę rozliczeń elektronicznych ich aspekt ekologiczny.

Odsetek konsumentów otrzymujących obraz faktury w formie elektronicznej w Polsce w porównaniu do innych krajów jest nadal bardzo niski. To niecałe 25 %. Dużo mniej niż w większości krajów Europy – podkreśla Krzysztof Chmielewski z Ipsos.

Każdy z nas otrzymuje 4 lub 5 faktur miesięcznie. Skłonienie choćby części osób do przejścia na elektroniczne formy rozliczeń to dla każdego dużego usługodawcy wielomilionowe oszczędności – dodaje Norbert Kilen z Think Kong.

Raport Ipsos i Think Kong zawiera też m.in. informacje na temat czynników, które mogą skłonić klientów różnych firm do przejścia na elektroniczne rozliczenia. Prezentuje także m.in. dane na temat barier utrudniających takie decyzje.

Raport został przygotowany na podstawie badania przeprowadzonego w sierpniu 2011 roku z wykorzystaniem metody CAPI. Badanie objęło reprezentatywną próbę 671 Polaków dobranych według kryteriów pełnoletniości oraz odpowiedzialności za opłacanie rachunków w gospodarstwie domowym.  Partnerami projektu badawczego są Krajowa Izba Rozliczeniowa oraz PKPP „Lewiatan”.